Ko me prati na Instagramu, možda je već ranije pročitao reči Uroša Petrovića koje sam čula na BookTalk-u. Naime, na jednom od predavanja, dok su svi živo raspravljali i mudrovali o književnosti, autor Petog Leptira je izjavio sledeće: „Možemo mi svi ovde sedeti i pričati najbolje što umemo, kao neki Ciceroni, ali svi ćete naše reči zaboraviti za manje od nedelju dana. Prosto, mozak se budi kad je nešto neobično. Npr. da se ja sad dignem i počnem da pevam pakistansku himnu unazad, to bi se godinama prepričavalo. Ali ova naša priča teško. Isto je i u književnosti. Malo je pisaca koji zaista umeju da probude tuđi mozak u svom delu.“Naravno, ovo ne znači da treba da ubacujete šokantne scene u vaše delo kako bi ono dobilo na značaju (inače bi se ovaj tekst zvao Iznenadite j***g čitaoca). Naprotiv. Iznenađenje treba biti povremeno kako se ne bi izgubila njegova funkcija, mada je ovde zapravo reč o vašem pristupu pisanju. Da, pisanje je posao, i moj blog to ponavlja kako biste pisanju pristupali što profesionalnije. No, pisanje nije mehanička radnja niti to ikada treba da postane. Jer ukoliko je sve uredno posloženo, koja je uloga pisca, ili na kraju krajeva, čitaoca?

Dakle kada pristupate pisanju, morate na umu imati da kreativno pisanje zahteva određenu publiku. Kao što sam već govorila, osim ako ne pišete dnevnik, vi tekst oblikujete u neku formu (pesmu, priču itd) koja će se čitati. Ipak, pisanje je samostalna aktivnost i odvija se kao razgovor vas samih sa samim sobom. Vi pišete sami u sobi, i pišete za sebe. Stoga je vaš prvenstveni cilj da sebe zabavite pisanjem. Kako biste se zabavili, morate pisati tekst koji je vama interesantan. Možda sve ovo naizgled zvuči logično, ali ove sve stvari povezane su i sa vašim čitaocem. Jer ukoliko tačno znate šta će se na kojoj stranici vašeg teksta dogoditi, poništićete svaku naznaku igre u pisanju. A ukoliko nema iznenađenja za vas, neće ga biti ni za vašeg čitaoca.

Kako onda iznenaditi čitaoca (tj sebe)? Tako što ćete se otvoriti i nećete stalno pisati po istim principima. Ovo znači da ćete pristupati pisanju pre kao dnevnom ritualu nego kao moralnoj aktivnosti. Pronađite lepotu u nesavršenosti. Idite poznatim putem a onda se zapitajte  koje stvari uzimate zdravo za gotovo i zašto priču pišete na određeni način. Razmišljajte o stvarima o kojima ne biste smeli i napišite kraj svoje priče onako kako nikako ne biste hteli da se završi. Kao što prošle nedelje spomenula, u suštini, ne postoje greške u kreativnom pisanju pa je ponekad dobro promeniti iznenada pravac.

Uvod u vežbu

Spisateljski posao sastoji se od kreiranja sopstvenih principa, a zatim rušenja istih i testiranja prihvaćenih pravila. Vaš posao kao pisca jeste da okrenete naopačke planetu jezika i da stvorite svež pristup stvaranju književnosti. Književnost (ili bilo koja umetnost) je uvek otvoren prostor koja se menja sa svakom generacijom. A kada vi iznenadite sebe i svoje čitaoce, vi ćete biti zamenjeni jer je vaše “iznenađenje” postalo pravilo i standard po kome (se) drugi mere.

Zadatak: Metodološko pisanje

Tip vežbe: zahteva feedback i kritički osvrt na tuđe pisanje

Dužina: proizvoljna (npr. 500-1000 reči)

Ceo jedan dan izaberite da “postanete” druga osoba i pišite iz potpuno drugačije perspektive od sopstvene. Uđite u kožu vašeg omiljenog glumca, vašeg roditelja, prijatelja, šefa, blogera i prihvatite njihove dnevne obaveze i rutine. Na kraju dana, zapišite priču koja vam je već poznata (sopstvenu ili nečiju drugu) ispričanu novostečenim glasom i stilom.

Cilj vežbe

Ponekad je potrebno da postanemo neko drugi kako bismo bolje shvatili sopstvene ciljeve i procese. Izmestite se iz sopstvenih okvira kako biste prevazišli svoje zadrške i strahove.

Kao svaki put, pozivam vas da tekst napišete u komenaru, a kada završite vežbu, pregledajte tekst drugog autora. Obrazložite koliko je (ne)uverljiv u svojoj ulozi i šta vam se u njegovom pisanju (ne) sviđa i zašto. Potrudite se da date konstruktivne odgovore umesto pukog opisivanja osećanja koje napisani tekst izaziva u vama. Naravno, vidimo se i sledeće srede u isto vreme (ali ne još dugo!), a u međuvremenu uživajte u pregršt guest postova koje ovaj mesec nosi. Do tada, šerujte, lajkujte i pišite mi šta biste voleli da čitate na blogu a da apsolutno nema veze sa pisanjem… Čisto da uđemo svi u taj surprise mode 😉 

PozZ!

Da bude sve na jednom mestu, evo celokupnog online kursa ovde:

UVOD:  Zašto Pišem

PRVI DEO: Kakva Crna Inspiracija

DRUGI DEO: Najčešće Greške Prilikom Pisanja

TREĆI DEO: Iznenadite Čitaoca – – to je ovaj tekst 🙂

ČETVRTI DEO: Najveći (Ne)Prijatelji Pisanja

Author

If you're too tired to go out tonight, just think how you'll feel at seventy two!

4 Comments

  1. Pozdrav Ana.
    Interesuje me da li nemaš neki članak o ISBN brojevima? (Kakva su pravila? Šta je stvarno neophodno, a šta ne? itd.)

    • Dragi Vladimire, što se tiče ISBN broja za Amazon, on nije neophodan za samo-objavljivanje, tako da ne treba ceo članak 😀 Međutim, ISBN broj može da bude koristan a nije skup a više info možeš saznati na https://www.nb.rs/pages/article.php?id=5742 ili ličnim odlaskom u Narodnu biblioteku u Bg-u gde su veoma ljubazni. Naravno, ako imaš nekih drugih pitanja, samo reci. Pored toga, za nekih 2 nedelje izlazi malo detaljniji post o objavljivanju papirnog izdanja bez izdavača pa će biti više reči o ovome. PozZ

  2. „There are no wrong notes on the piano, just better choices.” —Thelonious Monk

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.